Vyučující
|
-
Bator Magdalena, Dr. phil. habil. Mgr.
-
Tymbay Alexey, Mgr. CSc.
-
Haupt Jaromír, Mgr. Ph.D.
-
Madsen Richard, M.A., Ph.D.
-
Peldová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Noun phrases with focus on postmodification 2: Nonfinite clauses with the participles and gerund 3: Nonfinite clauses with the infinitive 4: Proforms, ellipsis and cohesion 5: Functional sentence perspective 6: Scope of negation 7: Wrap-up, credit test Part/time students have to go thru the same topics, exercises and tests but have only four meetings.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář, E-learning, Samostudium studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 61 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na další pochopení struktury anglické věty/souvětí zejména z hlediska komplexnosti substantivní fráze, nástrojů anglické kondenzace a vztahů přesahujících rámec věty/souvětí. Tam, kde je to relevantní, jsou jednotlivé jevy srovnány a kontrastovány s českým jazykem.
Studenti ovládají různé druhy nefinitních vět a rozpoznají vztahy, které jsou spojené s kohezní/koherentní anglickou větou/souvětím.
|
Předpoklady
|
Úroveň C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Credit + oral exam. Credit: - 60% - tests: mid-term and final test. - 20% - written home assignments: students should submit 4 out of six assignments throughout the semester. Should they submit five or six, the best four will be taken into account. - 20% - a short text analysis: students should prepare a consolidation exercise using an authentic text. Each student should collect at least 70% of points in order to get the credit. Should anyone have less than 70% of points, they will be allowed to a resit-test (covering the whole semester) on the condition that the average result of both their tests on the first attempts is at least 50%. Oral Exam: There will be three attempts. (Should you miss any of them and fail, the fourth date will not be set.)
|
Doporučená literatura
|
-
Aarts, Bas. Oxford Modern English Grammar. Oxford: Oxford University Press, 2011.
-
Alexander, L. G. Longman English Grammar. Longman, 1988.
-
Biber, Douglas. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman, 1999.
-
Broughton, Geoffrey. Penguin Advanced English Grammar A-Z. Harmondsworth: Penguin, 1990.
-
Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
-
Dušková, Libuše. Studies in the English Language 2. Praha: Karolinum, 1999.
-
Dušková, Libuše. Syntax současné angličtiny. Praha: Karolinum, 2016.
-
Eastwood, J. Oxford Guide to English Grammar. Oxford University Press, 2002.
-
Greenbaum, Sidney, and Gerald Nelson. An Introduction to English Grammar. London: Routledge, 2013.
-
Huddleston, R. et al. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press, 2002.
-
Huddleston, Rodney. et al. A Student´s Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge Univerzity Press, 2005.
-
Chalker, Sylvia. A Student´s English Grammar Workbook. London: Longman, 2004.
-
Leech, Geoffrey. A Communicative Grammar of English. Longman, 2013.
-
Leech, Geoffrey. An A-Z of English Grammar Usage. London: Edward Arnold, 2001.
-
Quirk, R. and S. Greenbaum. A Student´s Grammar of the English Language. Longman, 2010.
-
Quirk, Randolph. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman, 2000.
-
Swan, Michael. Practical English Usage. Oxford University Press, 2016.
|