Vyučující
|
-
Bendl Tomáš, RNDr. Ph.D.
-
Švec Martin, Ing.
-
Boháč Artur, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Adaptace na studium geografie formou cvičení, testů, a geografických her. Rozvíjení geografické gramotnosti univerzitního studenta (četba, psaní, grafika, výpočetní technika, mapa v terénu, mapa jako zdroj geografické informace). Geografie v médiích, internetová geografie a kartografie, geografické informační systémy. Psaní referátů, příprava prezentací, způsob citací, plagiarismus jako neetické chování. 2. Zemský povrch a jeho zobrazováni a krajinná sféra Země jako otevřený systém. Exoterestrické prvky a jevy okolí krajinné sféry. Terestrické prvky a jevy okolí krajinné sféry. Složitost systému okolí krajinné sféry v interakci se složitostí systému krajinné sféry Země. Důsledky interakcí prvků a jevů okolí krajinné sféry s prvky a jevy krajinné sféry Země (diferenciace tepelného toku, orientace v prostoru a času, důsledky na dění ve složkách fyzickogeografické sféry a ve složkách antroposféry, souvislost popsaných interakcí s globálními problémy a hledáním trvalé udržitelnosti života. 3. Vymezení geografie jako vědní discipliny a její sociální konstrukce v české společnosti. Výuka geografie na základních, středních a vysokých školách. Česká univerzitní geografie, katedry a ústavy, přední geografové. Pracoviště, na nichž působí profesionální geografové, srovnání se zahraničím. Česká geografická společnost, česká vědecká geografická periodika. Významné zahraniční geografické školy, geografie v sousedních zemích. Vědecké knihovny v Liberci, jejich režim, studium v knihovnách, význam cizího jazyka pro studium zahraniční literatury.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Demonstrace
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Standardizace vstupních znalostí z geografie na báze geografické kognitivní konstrukce: Pojmová báze geografie, diagnostický a vstupní test. Mentální mapa, cvičení s mapou ČR, Evropy a světa, propojení s pojmovou bází kartografie. Percepce krajiny, mapování a informační objekty o krajině a jejich geografických atributech. Seznámení se s geografickou populární, odbornou a didaktickou literaturou a s geografií jako oblastí znalostí a dovedností.
studenti rozumí a umí hodnotit témata probraná v předmětu
|
Předpoklady
|
zvládnutí gymnaziálního zeměpisu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Zápočet: Aktivní účast na cvičeních, zpracování zadané semestrální práce, úspěšné absolvování diagnostického a vstupního testu. Zkouška: není předepsána
|
Doporučená literatura
|
-
BRÁZDIL, R. Úvod do studia planety Země. Praha, 1988.
-
Čief, R., NIŽNANSKÝ, B. Geografia ? začínáme aktívne. Ružomberok, 2016.
-
NIŽNANSKÝ, B., NIŽNANSKÁ, K. Planetárna geografia. Ružomberok, 2010.
|