Vyučující
|
-
Jonášová Čižíková Sabina, Mgr.
-
Adamec Martin, Mgr.
-
Vávra Jaroslav, RNDr. Ph.D.
-
Bendl Tomáš, RNDr. Ph.D.
-
Rubáš Dominik, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek 1. Úvod do vedení geografické výuky 2. Generalizace v geografii a v geografickém vzdělávání 3. Taxonomie v geografickém vzdělávání 4. Myšlení v geografickém vzdělávání 5. Analytické myšlení v geografickm vzdělávání. Dvojí ostří nůžek 6. Triády v geografickém vzdělávání 7. Čtyři základní/úhelné kameny v geografickém vzdělávání 8. Pět témat v geografii 9. Kvalita v geografickém vzdělávání 10. Spirálové uspořádní geografického učiva 11. Geografické biflování a geografické myšlení 12. Koncept místa v geografickém vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Vstupní předmět do oborové didaktiky geografie. Student je seznamován s historií a současností výuky geografie v Česku, v Evropě i ve světě, se základy oborové didaktiky. V cvičeních je seznamován se základy práce učitele zeměpisu ve třídě. Tyto dovednosti procvičujena vybraných tematických celcích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky na studenta pro vstup do předmětu: Všeobecné znalosti a dovednosti geografie gymnaziálního rozsahu. Odborné geografické znalosti a dovednosti z bakalářského studia. Samostatné výstupy studentů na základě domácí přípravy a přípravy na oborovou praxi (průběžná pedagogická praxe I) Vytvoření, prezentování a obhajování zvoleného tematického celku s minimálně čtyřmi vyučovacími hodinami. Hodnotí se postupné a následné kroky: geografická generalizace/koncept - vstupní hodina - prostřední hodina závěrečná/shrnující/opakovací hodina. Diskuse nad tematickými celky ostatních studentů. Vychází se přitom z revidovaného Rámcového vzdělávacího programu ZV a GV.
|
Doporučená literatura
|
-
Gersmehl, Ph. Teaching Geography. New York, 2005. ISBN 1-59385-154-5.
-
Gersmehl, Ph. Themes and Counterpoints in Geographical Education. Themes and Counterpoints in Geographical Education. 1992.
-
Haversath, J.-B. et al. Geographiedidaktik. Theiorie - Themen - Forshung. Braunschweig, 2012. ISBN 978-3-14-160359-0.
-
Kalhous, Z.; Obst. O. a kol. Školní didaktika.
-
Rinschede, G. Geographiedidaktik. 2.. Ferdinand Schöningh München., 2005. ISBN 3-8552-2324-8.
-
Vávra, J. Didaktika geografie I: od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán.. Liberec, 2006. ISBN 80-7372-083-3.
-
Vávra, J. Příprava učitelů na nové pojetí výuky zeměpisu.. In: J. Novotová (ed.): Evropská dimenze v přípravě učitelů na Fakultě pedagogické Technické univerzity v Liberci. Technická univerzita v Liberci, 2004. ISBN 80-7083-902-3.
|