Vyučující
|
-
Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Příčiny vzniku chyb při učením se cizím jazykům, typologie chyb 2. Osvojování řeč. dovedností ve výuce němčiny Poslech s porozuměním, psycholingvistická charakteristika, poslechové strategie, metodický postup nácviku, typologie cvičení 3. Čtení s porozuměním, čtecí strategie, metodika nácviku, typologie cvičení pro kontrolu čtení s porozuměním 4. Ústní projev, vnitřní, vnější řeč, typologie ústního projevu, metodika nácviku dialogu, typologie cvičení 5. Písemný projev, metodika nácviku. 6. Organizační formy práce (mj. Stationenlernen)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz navazuje na učivo v předmětu Didaktika NJ1 (jazykové prostředky). Studenti se v kurzu seznámí s metodickým postupem nácviku receptivních a produktivních řečových dovedností a s postupy přiměřenými k daným jazykovým a komunikačním cílům v podmínkách cizojazyčné výuky na ZŠ.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Test
Úspěšné splnění dvou testů Test A (úspěnost 90 %) ověřuje formou překladu znalost jazykových instrukcí. Přehled instrukcí naleznete ve skriptech Podrápská, K. - Matouchová, N. (2009): Vyučovací jazyk? Němčina! TUL (str. 29-49) Test B (úspěšnost 70 %) ověřuje teoretické znalosti z probíraných témat v oblasti didaktiky cizího jazyka - němčiny (viz obsah DNJ1 a DNJ2). Vypracování dílčích úkolů, aktivní účast v seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
APELTAUER, Ernst. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs: eine Einführung.. 1997. ISBN ISBN 3-468-49658-.
-
BAUSCH, Karl-Richard, Herbert CHRIST, KRUMM, Hans Jürgen. Handbuch Fremdsprachenunterricht.. 2007. ISBN ISBN 978-3-8252-8.
-
BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-RORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart. 2016.
-
DAHLHAUS, Barbara. Fertigkeit Hören. Belrin. 1994.
-
DECKE-CORNILL, H. - KÜSTER, L. Fremdsprachendidaktik: eine Einführung.. 2010.
-
HÄUSSERMANN, U., PIEPHO, Hans-Eberhard. Aufgaben-Handbuch: Deutsch als Fremdsprache.. 1996. ISBN ISBN 3-89129-269-.
-
HUNEKE, Hans-Werner, STEINIG, Wolfgang. Deutsch als Fremdsprache: eine Einführung.. 2005. ISBN ISBN 3-503-07956-.
-
Janíková, V. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5035-8.
-
Koeppel, R. Deutsch als Fremdsprache - Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Schneider Verlag Hohengehren, 2016.
-
PODRÁPSKÁ, K., MATOUCHOVÁ, N. Vyučovací jazyk? Němčina!. Liberec: TUL, 2004.
-
PODRÁPSKÁ, Kamila. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka.. 2008. ISBN ISBN 978-80-7372-.
|