Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Vymezení základních pojmů vztahujících se k předmětu (komunikace, jazyk, řeč, alternativní metody, augmentativní metody atd.). 2) Metodika alternativní a augmentativní komunikace, zásady jejího užívání, hlavní principy. 3) Historický vývoj přístupu k používání metod alternativní a augmentativní komunikace. 4) Alternativní a augmentativní komunikace ve vztahu k vývoji řeči. 5) Alternativní a augmentativní komunikace u osob s tělesným postižením, se smyslovým postižením a u osob s vadami řeči. 6) Alternativní a augmentativní komunikace u osob s mentálním postižením a u osob s poruchou autistického spektra. 7) Alternativní a augmentativní komunikace jako prostředek vzdělávání jedinců se závažnými komunikačními problémy. Semináře: 1) Klasifikace systémů alternativní a augmentativní komunikace. 2) Ukázky jednotlivých systémů, princip nácviku a využití (Makaton, Bliss, piktogramy, znak do řeči, sociální čtení). 3) Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS - tvorba, nácvik, využití. 4) Facilitovaná komunikace, bazální stimulace. 5) Alternativní a augmentativní komunikace prostřednictvím osobního počítače. 6) Podpora rodiny jedince se závažnými komunikačními problémy při zavádění a užívání metod alternativní a augmentativní komunikace. 7) Podpora vzdělávacího a sociálního systému při péči o jedince, komunikujícího pomocí metod alternativní a augmentativní komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 32 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se v předmětu seznámí s obecnými zásadami, metodami a principy používání a využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace. Osvojí si základní komunikační systémy alternativní a augmentativní komunikace ve spojitosti s komunikační potřebou určitých skupin jedinců se zdravotním postižením.
Studenti se v předmětu seznámí s obecnými zásadami, metodami a principy používání a využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace. Osvojí si základní komunikační systémy alternativní a augmentativní komunikace ve spojitosti s komunikační potřebou určitých skupin jedinců se zdravotním postižením.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemná práce
Studenti jsou pro získání zápočtu povinni vypracovat seminární práci na zadané téma a aktivně se účastnit kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: TU v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.
-
JANOVCOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
-
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
STRAUSSOVÁ, R., HRADSKÁ, M. Obrázkový slovník pro nácvik porozumění řeči a rozvoj pasivní slovní zásoby. Praha: APLA., 2012. ISBN 978-80-87690-02-4.
-
ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
-
VITÁSKOVÁ, K., a kol. Posuzování verbální a neverbální složky komunikace ve speciálněpedagogické praxi.. Olomouc: UP., 2014. ISBN 978-80-244- 3989-.
-
ZEZULKOVÁ, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-27368-9919.
|