Vyučující
|
-
Kocourek Aleš, doc. Ing. Ph.D.
-
Addo-Bempong Daniel
-
Brandová Blanka, Ing. Ph.D.
-
Batumalai Theventharan, MSc. MBA
|
Obsah předmětu
|
Osnova: 1. Chování spotřebitele a formování poptávky - užitečnost, preference, optimum spotřebitele - teorie preferencí, návyk, změna preferencí - racionální chování spotřebitele, teorie racionálních očekávání - měření užitečnosti 2. Formování poptávky - individuální poptávka, vlivy změny důchodů a cen na poptávku - vztahy mezi elasticitami 3. Chování firmy, formování nabídky - volba technologie, produkční funkce - výroba v dlouhém a krátkém období 4. Náklady a příjmy firmy 5. Model dokonalé konkurence - obecná východiska určení výstupu - zisk a ztráta firmy - efektivnost mechanismu dokonalé konkurence 6. Charakteristika monopolu - podmínky vzniku monopolu, charakteristika - maximalizace zisku, nabídka monopolu - cenová diskriminace - alokační efektivnost 7. Oligopol - charakteristika - Cournotův model, zalomená poptávková křivka - dominantní postavení jedné firmy - teorie her 8. Monopolní konkurence - charakteristika - zisk v krátkém a dlouhém období - strategie, efektivnost 9. Alternativní cíle firmy 10. Trh výrobních faktorů - trh práce, specifika na nedokonale konkurenčním trhu, bilaterální monopol 11. Trh kapitálu - akumulace kapitálu, investiční rozhodování - reálná a nominální úroková míra 12. Rovnováha, efektivnost, úloha státu - efektivnost ve výrobě, efektivnost směny - všeobecná rovnováha - efektivnost a spravedlnost - mikroekonomická politika státu 13. Rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty - očekávaný výsledek,variabilita a užitečnost - snižování rizika - asymetrická informace - morální hazard, nepříznivý výběr
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět Mikroekonomie II je určen pro inženýrské studium. Cílem kurzu je rozšíření teoretických znalostí bakalářského kurzu Mikroekonomie I. Obsahem studia je analýza chování spotřebitele a firmy, předmětem zájmu budou také trhy výrobních faktorů. Analyzována budou také mikroekonomická opatření vlády.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Jsou předpokládány všeobecné znalosti v rozsahu bakalářského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Zápočet: Průběžná kontrola znalostí a aktivity v rámci realizovaných seminářů v celém průběhu semestru. Zkouška: Jeden průběžný test, jeden závěrečný test, jeden opravný test. Součet dvou lepších ze tří testů se stává podkladem pro udělení známky.
|
Doporučená literatura
|
-
FRANK, R., BERNANKE, B. Principles of Microeconomics, McGraw-Hill/Irwin; 4 edition, 2009, SBN-13: 978-0077354305, 480 pages.
-
MANKIW, G. N. Principles of Economics, South-Western College Pub; 5 edition, 2008, ISBN-13: 978-0324589979, 904 pages. ISBN 978-0324589979.
-
SAMUELSON, P., NORDHAUS, W. Economics, McGraw-Hill Companies; 16th edition, 1998, ISBN-13: 978-0070579477, 824 pages.
|