Název předmětu | Základy filosofie pro sociální pracovník |
---|---|
Kód předmětu | KFL/TFI |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Přednášky: 1) Co je filosofie; představení velkých otázek; základní představy předsókratovských myslitelů o vztahu člověka a světa, Sókratovská filosofie člověka a problém morálního (kulturního) relativismu. 2) Platón a dějinné působení platónské filosofie, Aristotelés a dějinné působení aristotelské filosofie; Helénismus jako epocha prvotní globalizace; koncepty univerzální lidské rovnosti. 3) Problémy středověkého myšlení, renesanční humanismus a renesanční koncepce přírody; myšlenková revoluce 17. století; zrod moderní vědy. 4) Osvícenské koncepce základních lidských práv; problém lidské přirozenosti a uspořádání společnosti. 5) Dějiny, dějinnost a vývoj; problém pokroku, základní problémy 20. století z filosofické perspektivy I; nebezpečí totálního zničení lidstva a planety. 6) Základní problémy 20. století z filosofické perspektivy II: způsoby a důsledky reprodukce moderní společnosti: technologie, odcizení a sociální nerovnosti. 7) Základní problémy 20. století z filosofické perspektivy III: ekologické problémy; eko-filosofie. Semináře: 1) Četba a interpretace Platónových koncepcí lidské společnosti (Ústava, Zákony). 2) Četba a interpretace textů ke křesťanské moderní filosofii (R. Bultmann, P. Tillich). 3) Četba a interpretace z Rousseauova O původu nerovnosti mezi lidmi. 4) Četba a interpretace výboru z Marxových textů (Odcizení a emancipace člověka). 5) Četba a interpretace z Konrada Lorenze (Osm smrtelných hříchů, Odumírání lidskosti). 6) Četba a interpretace z Levi-Straussových Rasa a dějiny. 7) Četba a interpretace z A. Naessova Ekologie, pospolitost a životní styl
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu Základy filosofie pro sociální pracovníky je seznámení posluchačů se základními filosofickými problémy, které formovaly evropské myšlení. V rámci historicko-systematického výkladu budou zdůrazněny takové aspekty problematiky, které mají zprostředkovaný význam pro sociální práci. V rámci seminární výuky budou čteny, interpretovány a kritizovány vybrané reprezentativní texty klasiků opět se zaměřením na kontext sociální práce
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
zápočet: účast na seminářích a aktivita; zkouška: konspekt z jednoho z doporučených textů (viz Teamsy) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|