Název předmětu | Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání |
---|---|
Kód předmětu | KFL/VKSVV |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Sociologické přístupy v sociologii výchovy a vzdělávání. 2. Vztah společnosti, výchovy a vzdělá(vá)ní. 3. Funkce výchovy a vzdělá(vá)ní ve společnosti. 4. Socializační proces ve školním prostředí. 5. Výchova v kontextu společenského uspořádání. 6. Škola jako mocenský nástroj - základní teoretické koncepty. 7. Vliv rodinného zázemí na vzdělávací a výchovný proces. 8. Rovnost v přístupu ke vzdělání. 9. Genderové aspekty výchovy a vzdělávání. 10. Gramotnost a funkční gramotnost. 11. Vzdělanost a pracovní trh. 12. Základní aspekty vzdělávacího systému v ČR. 13. Čtenářství jako lakmusový papírek vzdělanosti společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Kurz studujícím nabízí seznámení se sociologií výchovy a vzdělávání, což je vědní disciplína na pomezí sociologie a pedagogiky. Předmět zachycuje jak makrospolečenské procesy vztahu vzdělávacího systému, trhu práce a distribuce moci, tak interpersonální procesy ovlivňující osobnost jedince a jeho přístup ke vzdělávání i k sobě samotnému. Hlavním cílem předmětu je přiblížit studujícím klíčové teorie, empirické výzkumy a aktuálními zjištění z této oblasti se specifickým zaměřením na vybraná témata: gramotnost, rovnost v přístupu ke vzdělání, socializaci či čtenářství.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|