Vyučující
|
-
Vávra Jaroslav, RNDr. Ph.D.
-
Boháč Artur, RNDr. Ph.D.
-
Rubáš Dominik, RNDr. Ph.D.
-
Bendl Tomáš, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti předmětu rozumí prostorovosti v chování, jednání, rozhodování a představ a prezentace míst (např. mentální mapy Gould, Lynch) jednotlivců, skupin, etnik v místě a v prostoru a v kulturním rámci. Aktivně pracují s pojmy domov, místo, region, identita, kulturní krajina, genius loci. Rozumí uvedeným pojmům v historickém kontextu, od řeckých pojmů chora a topos přes školu humánní geografie Vidal de la Blache a přes zakladatele novodobé humanistické geografie (práce Tuanovy) až po současné koncepce především britských humanistických geografů, např. Cresswell. Jsou seznamování se základními pracemi, které se týkají humanistického a kulturně geografického pohledu na studovanou problematiku (Butzer, Toynbee, Buttimerová).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti tohoto předmětu rozumí prostorovosti v chování, jednání, rozhodování a představách a prezentacích míst (např. mentální mapy Gould, Lynch) jednotlivců, skupin, etnik v místě a v prostoru a v kulturním rámci. Aktivně pracují s pojmy domov, místo, region, identita, kulturní krajina, genius loci. Rozumí uvedeným pojmům v historickém kontextu, od řeckých pojmů chora a topos přes školu humánní geografie Vidal de la Blache a přes zakladatele novodobé humanistické geografie (práce Tuanovy) až po současné koncepce pčedevším britských humanistických geografů, např. Cresswell. Jsou seznamování se základními pracemi, které se týkají humanistického a kulturn? geografického pohledu na studovanou problematiku (Butzer, Toynbee, Buttimerová).
Studenti dovedou používat cizojazyčnou (anglickou) literaturu pro studium zvolené tématiky a diskutovat o něm.
|
Předpoklady
|
Základy geografie na gymnaziální úrovni a základy humánní geografie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Písemný test, ve kterém student prokáže, že se orientuje a chápe probíranou problematiku humánní geografie. Minimální úspěšnost 70 %.
|
Doporučená literatura
|
-
BLUNT, Alison et al. Cultural Geography in Practice. New York, 2003. ISBN 0 340 80770 9.
-
BUTTIMEROVÁ, A. Geography and the Human Spirit. 2002.
-
CRANG, M. Cultural Geography. London, 1998. ISBN 0-415-14083-8.
-
CRESSWELL, T. Place: A Short Introduction. 2004.
-
DEAR, M. et al. Geohumanities. Art, history, text et the edge of place. London, 2011. ISBN 958-0-415-58980-2.
-
HOELSCHER,S., TUAN, Y-F. Space and Place: The Perspective of Experience. 2001.
-
MARSDEN, W. THE SCHOOL TEXTBOOK: GEOGRAPHY, HISTORY AND SOCIAL STUDIES. 2004.
-
TOYNBEE, A. J. A Study of History Abridgement of Volumes I-VI .. 1987.
-
TUAN, Y.-F. Topophilia: A Study of Environmental Perceptions, Attitudes, and Values. 1990.
-
VÁVRA, J. Jedinec a místo. 2009.
-
VÁVRA, J. Studie: Vnímání místa. 2003.
|